Tuesday, August 11, 2009

EGP 09:Lambang Kesatuan Mahasiswa Malaysia di Egypt



Penulis telah hadir dalam satu program perasmian yg telah diberi nama EGP 09 anjuran PMRAM bersempena dengan sambutan hari Kemerdekaan yg bakal menjelang tiba.
Kenali PMRAM di :www.pmram.org
Keunikan PMRAM dalam menguruskan program amat menarik hati penulis .Apa tidaknya ,penerapan nilai-nilai Islam dalam berhibur dan menjaga batas-batas yang diharuskan syarak dalam berhibur terserlah indah dalam bentuk pelaksanaan program yang dianjurkan PMRAM.Nun jauh di sana dapat kita lihat kreativiti dan daya pemikir mahasisiwa Islam kita hasil adunan mahasiswa bidang agama dan mahasiswa bidang perubatan mampu mengerakkan hala tuju pembangunan modal insan negara.Di sini jelas dapat kita perhatikan tiada pemisah golongan bidang agama dan bidang perubatan ,kesemuanya saling memerlukan dan melengkap antara satu sama lain.


walaupun menyambut kemerdekaan negara,negara saudara kitapelestin turut dibantu


Keunikan PMRAM memimpin dan mengurus kepelbagaian persatuan dan ragam manusia di atas dasar kesatuan Islam haruslah di puji dan dihargai.Peranan dan tanggunjawab yg dipikul Pmram cukup besar bagi memastikan mahasiswa Islam Malaysia mengikat tali ukhwah yg kukuh tanpa melihat latar belakang dan perbezaan taraf hidup.
Program bersempena bulan kemerdekaan yg menggunakan acuan ilahi (Islam)sebagai inti pati dalam berprogram amat wajar dipraktikkan pada masyarakat majmuk di Malaysia,kerana acuan ilahi inilah yang memelihara tatasusila dan kesantunan fitrah manusia.Pada akhir-akhir ini betapa kita lihat pelbagai masalah jenayah dan moral mendadak meningkat dalam masyarakat kita.Ia cukup mengerunkan dan menakutkan kita semua .Tidak dapat tidak ,seruan dan rayuan utk kerajaan Malaysia ,guna dan praktikkan acuan ilahi ini utk membasmi masalah yg timbul ini!!!


Gimik! bendera Malaysia tersergam indah menyelimuti bangunan


Penulis telah mendapat maklumat dari sumber yg dipercayai bahawa badan pengurus PMRAM telah menjemput wakil ‘Embassy’ bagi merasmikan program tersebut ,tetapi amat mendukacitakan tiada respon pihak kedutaan Malaysia bagi memenuhi hajat tersebut.Penulis membuat rumusan,jemputan kepada safarah adalah bagi merealisasikan permintaan tuhan yang telah disebut dalam firmanNya:

Sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah/perbaikilah hubungan) itu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
Al-Hujurat:10

Penulis berpendapat ketidakhadiran wakil kedutaan seolah menafikan hak dan kredebiliti yang ada pada PMRAM yang mana telah terbukti mampu menyatukan mahasisiwa,mentarbiyyah serta peka menjaga hal ehwal ahli.
Tidak syak lagi,keupayaan PMRAM bukan kerana namanya yang gah di Mesir,bukan kerana usianya yang lanjut ,bukannya kerana badan pengurusnya yg berwibawa dan bukan kerana program mega yang dijalankan ,tetapi yakinlah wahai saudaraku pembaca ,paling penting adalah kerana Islam yang telah mendasari persatuan PMRAM tersebut.
Seruan tuhan yang perlu diperhati dan direnung wahai hamba-hamba Allah sekalian.Firman Allah yang bermaksud:

Sesungguhnya orang-orang Yang beriman dan berhijrah serta berjihad Dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah, dan orang-orang (Ansar) Yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam Yang berhijrah itu), mereka semuanya menjadi penyokong dan Pembela antara satu Dengan Yang lain. dan orang-orang Yang beriman Yang belum berhijrah, maka kamu tidak bertanggungjawab sedikitpun untuk membela mereka sehingga mereka berhijrah. dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu Dalam perkara (menentang musuh untuk membela) ugama, maka wajiblah kamu menolongnya, kecuali terhadap kaum Yang ada perjanjian setia di antara kamu Dengan mereka. dan (ingatlah) Allah Maha melihat akan apa Yang kamu lakukan.
Dan orang-orang Yang kafir, setengahnya menjadi penyokong dan Pembela bagi setengahnya Yang lain. jika kamu (Wahai umat Islam) tidak menjalankan (dasar bantu-membantu sesama sendiri Yang diperintahkan oleh Allah) itu, nescaya akan berlakulah fitnah (kekacauan) di muka bumi dan kerosakan Yang besar.
Al-Anfal:72-73

Seruan Allah swt ini telah menarik perhatian penulis supaya menyeru persatuan JIM,ABIM,ISMA dan persatuan yang berorientasikan Islam atau tidak ,untuk menyahut seruan tuhan ini dalam erti kata ukhwah yang bersifat mengislah,membaiki serta melengkap antara kita.
Akhir kata ,marilah kita berdoa kepada Allah supaya Allah memberi keutuhan dan keteguhan pada PMRAM untuk meneruskan agenda dakwah dan tarbiyyah yang menyeluruh pada mahasiswa Malaysia di Mesir agar dibentuk menjadi ‘Jundullah’ yang membantu kesinambungan perjuangan Islam di Malaysia.

*Sebaik sahaja selesai program perasmian penulis bergegas ke Mansurah setelah mendengar berita yang menyedihkan adik penulis di timpa ujian Allah.Semoga pasangan tersebut sentiasa dalam lindungan Allah, amen ya rabbi.


0 comments: