Monday, August 3, 2009

Coretan Mansurah:Kesan daripada berbilang jemaah / kesatuan




1)Muqaddimah:Sekilas Pandang

Perubatan Cawangan Mansurah (pcm)adalah persatuan yang ditubuhkan utk menjaga kebajikan pelajar perubatan yg meliputi setiap aspek kehidupan pelajar perubatan di mansurah

Berdasarkan maklumat dan pengamatan ,pcm komitmen dalam hal yg berkaitan pentarbiyyahan ahli dalam menyeru ke arah 'amal ma'ruf nahi mungkar'.

Pcm juga dilihat peka dgn isu semasa baik dari sudut hal ehwal ahli ,sosial serta isu-isu antarabangsa terutama isu palestin .

Corak pentadbiran organisasi Pcm mengikut lunas-lunas yg dianjurkan oleh Islam dan pimpinannya mengamalkan sikap terbuka dan optimis dalam setiap perkara.

Kesimpulannya,persatuan Pcm wajar lagi relevan utk diikuti,di dokongi,dilazimi dan perlu kepada ahli utk menyumbang sesuatu yg bermakna utk kebaikan persatuan dan masyarakat perubatan seluruhnya.



2)ISU:Perubatan Cawangan Mansurah Yang Bermuka-muka?

SUMBER:http://pcmansurah.forumotion.com/mat-f11/perubatan-cawangan-mansurah-yang-bermuka-muka-t392.htm

Maaflah klu tjuk tu kasar sngat

Tapi saya dh tak tahan sngat duk pikir mslh nih, mungkin aduan sy ni orang pandang remeh psl saya ni akhwat… emosi tak terkawal, tapi apa pun, sy mintak sngat ada orang take action n mention tentang problem yg makin hari makin teruk.. dah ramai kawan-kawan duk mengadu n tertekan, dah lah time-time dekat exam cam nih..

Masalahnya camni..

Tiap-tiap minggu, akan ada Smart Circle, itu kami takde mslh, kami seronok pergi smart circle…kami sayang je akak-akak naqibah kmi.. cumanya, kami confius dan sakit jiwa bila ada smart circle lain.. jadi sekarang nih

Kami paham smart circle tu bawah PCM.. selain dari itu ada lagi smart circle yg selain PCM… kami pening,, sikit-sikit cerita psl tarbiyah n apa-apa.. yg kami sendiri pelik..
Apa bezanya smart circle yang ada dngn smart circle yang lain-lain nih…

Lagi sy confius ada akak-akak dtang duk promote kami masuk smart circle diorang lak..
Ada yg kata, ni bukan under PCM.. padahal akak tu orang PCM.. so camne sekarang nih?

Dalam PCM tu ada kmpulan-kmpulan apa lak nih?

Aritu ada la akak-akak paksa kami p program yg islamik katanya… kami ingat program PCM.. rupa-rupanya program ISMA.. kami dah pelik, padahal aritu ada program PCM.. dan akak tu pulak orang PCM..yang kami tak fahamnya.. akak-akak suruh kami tarik lagi ramai kawan-kawan kami join ISMA.. jadi skrang seolah-olah akak-akak ni suruh kami kumpul orang tuk lari dari PCM….

Jadi saya rasa,, kami ni diperbodohkan oleh orang2 PCM.. akak-akak ni lak sekejap duk suruh kami jgn join smart circle.. suruh join Tarbiyah Circle apa entah, dah lak tuh, buat program dkt2 exam.... pastu ada akak-akak yg larang kami rapat2 dgn akak-akak PCM slain diorang.. padahal akak tu dah orang PCM…

Saya secara jujur bertanya pada PENGERUSI.. adakah dia maklum hal-hal mcm ni..
Kalau dia maklum.. adakah semua ini dirancang oleh PCM sendiri? Macam mana kami nak komited pada 2 Kumpulan nih.. antara PCM dan ISMA..ada time diorang wak prog masa PCM gak buat prog..so kami pon pelik la camne bleh bertembung prog ni…

Sy stress,, bila ada akak-akak yang suruh kami join Isma ni desak n call kami bnyk kali.. walaupun sy dh maklm yang kita dah dekat exam.. diorang still berdegil mendesak kami..
Saya harap atas budi bicara pengerusi or mana-mana individu PCM jelaskan kepada semua.. apakah masalah sbnarnya yg berlaku nehh.. saya respect akak-akak nih atas dasar akak-akak ni orang PCM.. tapi diorang buat camni, saya dah tak respect persatuan




Dah dekat exam… kami dibebankan dengan benda-benda mcm nie.. sblm nie sy prnah mengadu yang pcm banyk program.. dan skrang ni ada lak orng suruh duk join-join kumpulan lain.. smart circle lain.. program lain.. rehlah lain lak.. pastu ajar kami jgn kawan dgn individu ni..

Contohnya pd jumaat lepas kami ade jaulah ditepi pantai then pada hr sabtu plak kami dipaksa join prog plak dr pagi smpai ptg..sedangkan hr ahad tu ade sesetegh dr kami ade exam..so benda2 ni amat2 meberi tekanan kpd kami.. bila dah kena mcm ni, kami terfikir gak.. apsal akak2 ni bersungguh sangt untuk kami ni.. lain mcm lak…

Ada kwn baik saya, kawan saya ni tak serumah dgn sya, dia ngadu akak2 mentor diorang selalu jrng datang sc diorang, jadi saya tanya, akak mentor dia siapa.. jadi dia bagi tahu la siapa akak tu.. rupa-rupanya akak mentor diorng tu lah yang duk sibuk buat sc lain untk kami ni.. jadi mereka abaikan sc orang lain semata-mata untuk kmpulan mereka.. n pastu desak kami lak…

Kat imarah hijau kami ini, selalu je akak-akak dari cairo turun,, akak-akak ni lak pun buat program utk kami.. kami mula2 fikir ini program perubatan.. rupa2nya tidak..kata mereka, kami ni bukan perubatan,bukan isma, tapi konsis lak… jadi sekarang kami dibebankan dengan 2 kmpulan lak.. saya sendiri tak faham.. apakah stand perubatan dalam hal camnie.. saya pun dah jadi pening, mana satu orang perubatan mana satu kmpulan lain2 nih..

Tapi apa pun, saya bukanlah bermaksud cuba memboikot PCM,, tetapi saya dah tak tahan dengan kumpulan-kumpulan yang kononnya lebih Islamik duk desak-desak kami utk join diorang pastu benci orang-orang PCM lain.. padahal diorang tu orang perubatan gak.. jadi kami tak faham… kenapa ada jugak orang-orang tudung labuh perangai mcm nie..

Melihat kan ramai akak-akak PCM bermuka-muka kununnya PCM tetapi suruh jgn join PCM pastu bebankan kami dgn program2 kumpulan diorang, jadi saya harap penjelasan dari PCM sendiri,, samada mereka pun bermuka-muka… takut2 PCM tu adalah isma atau konsis.. saya begitu berharap, jika pcm concern terhadap kami, sila cari jalan supaya kami tidak menjadi mangsa terhadap akak-akak yang sedang seronok mencari ahli untuk kumpulan-kumpulan mereka ini..

Saya…
Tolong la...Stress

3)Rumusan :Ini adalah secebis kisah hasil daripada kesan/akibat berbilang jemaah/persatuan sedangkan persatuan yg dimaksudkan itu bukan dari persatuan yg menyeru ke arah kemungkaran atau program yg menyumbang ke arah maksiat kepada Allah bahkan persatuan amat dahagakan percambahan idea,pengislahan ,lengkap melengkapi utk sahabat/sahabiah perubatan kita ditimur tengah yg memerlukan bahan tarbiyyah Islam yg bersifat KESATUAN,KEBERSAMAAN dan KASIH SAYANG bukan bersifat KEKUSUTAN,PECAHAN,MEMBELAKANGI dan sewaktu dgnnya.

4)Penyelesaian: Elakkan dari berbilang jemaah/persatuan.
Ingat! Egypt adalah medan tarbiyyah jgn biarkan anasir-anasir lain menggangu proses tarbiyyah sehingga mad'u kita tercicir menanam kefahaman dan sekaligus menjauhkan diri menyumbang tenaga kepada Islam
Ingat!Malaysia adalah Medan perjuangan dalam memberi kefahaman Islam kpd masyarakat kita serta meninggikan agama kita yg mulia.

2 comments:

maعL said...

tahniah.ana sokong pcm.

..::بشرى::.. said...

sedihnya,sepatutnya kita bersatu,sampai berpecah macam ni,yang rugi bukan yahudi,tapi umat ISLAM tu sendiri,masing-masing nak kata kumpulan masing2 lah bagus,betul,yang lain tak bagus,pemikiran sempit lagi kolot ni sangat merugikan,apa pun jemaah tarbiah yang ada,patutnya di manfaatkan,sebab setiap kumpulan tu ada pengkhususan dia,ilmu yang ada tu la kita nak dengar,ni kang gaduh2..langsung berpecah..pada tuan blog,jangan pening2,jadilah orang yang mampu dan memahami islam dengan baik dan kreatif dalam menyampaikan apa yang difahami pada orang yang tidak mengetahui